فناوری اطلاعات و اینترنت

وبلاگ شخصی حسین صفدران

فناوری اطلاعات و اینترنت

وبلاگ شخصی حسین صفدران

بازیابی اطلاعات از دست رفته

اگر به اشتباه فایلی را حذف نمودید می‌توانید با استفاده از ابزارهایی چون Fast File Undelete آنرا دوباره بدست آورید.

اغلب برای همگی ما اتفاق افتاده که اطلاعاتی را به اشتباه حذف کرده باشیم. ممکن است این کار بطور اتفاقی انجام گرفته باشد یا بجای Save کردن آنرا حذف کرده باشیم یا آنکه چیزی را در DOS بدون تأمل حذف کرده باشیم.

اگر به اشتباه فایلی را پاک کرده باشید واضح است که باید Becycle Bin خود را مشاهده نمایید. اگر آنجا بود با right click کردن ماوس گزینه Restore را انتخاب نمایید. اگر سیستم عامل شما Windows Me است. برای این کار از System Restore Utility استفاده نمایید. این عمل تمام سیستم شما را به حالت Save قبلی درمی‌آورد. این ابزار در Win9x با نام PowerQuest’s Secordchance موجود است.

ابزار دیگری وجود دارد که البته برای استفاده از آن لازم است دانشی در ارتباط با پاک شدن فایل بدانید. ویندوز اطلاعات فایل را در Clusterها که البته اندازه این Clusterها در نوع FAT مشخص گردیده نگهداری می‌کنند FAT، link بین Clusterها را که در هنگام اتصال به یکدیگر یک فایل را بوجود می‌آورند، ذخیره می‌کند. اکثر اشتباهات و errorها در هنگام خراب شدن این فایل پدید می‌آیند و ابزاری چون ScanDisk تکه‌های فایل را بهم متصل می‌نمایند.

در هنگام حذف فایل در واقع از هارد پاک نشده بلکه مکان دایرکتوری فایل تغییر یافته و به همین خاطر به Recycle Bin اشاره می‌کند. Cluster داده‌ها در مجموع تغییر نکرده است. این اطلاعات زمانی از بین می‌رود که Recycle Bin را پاک کنید. اما اطلاعات واقعی در Cluster باقی مانده و فقط ثبت فایل در FAT، Update شده و آن Cluster برای استفاده آماده است و اولین کاراکتر نام فایل برای این تاثیر تغییر یافته است.

برنامه‌هایی که این فایلها را بازیابی می‌کنند این کار را از طریق جستجو در FAT و اسکن نمودن هارد برای Clusterهایی که بنظر همچون فایل هستند انجام می‌دهند. اساسی‌ترین این برنامه‌ها بنام Undelete.exe است ولی بخاطر معرفی Recycle Bin مایکروسافت این برنامه را فراهم ننموده است. بهترین این ابزار که تحت ویندوز اجرا می‌شوند به نام Fast File Undelete می‌باشد.

وقتی تشخیص دادید که فایلی را حذف نمودید هیچ فایل جدیدی را بر روی هارد Save نکنید زیرا با این کار می‌تواند بر روی Cluster مربوط به آن فایل بازنویسی شود. به همین علت اگر قبل از حذف یک فایل برنامه Fast File Undelete را نصب نکرده باشید بدانید که ممکن است با نصب این برنامه پس از حذف فایل روی اطلاعاتی که می‌خواهید بازیابی نمایید Overwrite می‌شود. برای این کار Fast File Undelete را بر روی فلاپی نصب نمایید. سپس بر روی FFU1.exe دوبار کلیک نمایید. به محض load شدن Select Source and Destination Drive, file را انتخاب کنید. درایوی را که فایل پاک شده شما در آن قرار قرار داشته انتخاب کرده و درایوی را که می‌خواهید آنرا ذخیره نمایید که البته می‌تواند همان درایو قبلی باشد ولی بهتر است درایو دیگری باشد انتخاب کنید.

بطور پیش فرض فایلهای بازیابی شده در دایرکتوری root درایو مقصد شما ذخیره می‌شوند. بهتر است یک فولدر برای فایلهای بازیابی شده خود ایجاد نمایید سپس دکمه Choose Directory را کلیک کرده و پس از انتخاب آن دکمه Done را کلیک نمایید.

حال باید درایو خود را اسکن نمایید. File و سپس Scan Source Drive را انتخاب کنید و منتظر باشید تا تمامی فایلهای حذف شده اسکن شوند برای خاتمه دادن به جستجو در هر زمان از طریق انتخاب file و سپس Terminate Scan این عمل را انجام دهید.

صدها و یا هزارها فایل حذف شده بر روی هارد شما وجود دارد که (با آنچه که در مورد فایل به خاطر دارید) می‌توانید نتیجه را برحسب نام، مسیر، اندازه، تاریخ و غیره مرتب نمایید. به محض یافتن فایل موردنظر آنرا مارکه نموده و Options سپس Copy Selected Files را برای بازیابی کلیک نمایید.


منبع : IRITN.COMاز: مجله رایانه

گردآوری : پایگاه اینترنتی پرشین وی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد