فناوری اطلاعات و اینترنت

وبلاگ شخصی حسین صفدران

فناوری اطلاعات و اینترنت

وبلاگ شخصی حسین صفدران

نحوه عضویت در پست الکترونیک

به دنبال ارسال نامه‌ وزیر ارتباطات به دستگاه‌های اجرایی برای ممنوعیت استفاده از ایمیل‌های خارجی، جزئیات نحوه عضویت در پست الکترونیکی بومی "ایران" به عنوان یکی از سرویس دهندگان ایمیل داخلی اعلام شده است.

به گزارش ایتنا از مهر، پدیده پست الکترونیک (ایمیل یا رایانامه) که برای ارتقا و ایجاد بهره‌وری در زندگی انسان بوجود آمده براساس تحقیقات منتشرشده در رده تکنولوژی‌هایی قرار می‌گیرد که مسبب‌ تغییر و تحولات اجتماعی شده‌اند؛ براین اساس در ایران نیز با گذشت زمان و افزایش ارتباطات دجیتال و نیازمندی به ارتباطات به شدت نیازمندی به سرویس‌هایی زیرساختی از این جنس گسترش یافته است.

چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ابلاغ نامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی، رئیس کل بانک مرکزی و اپراتورهای ارتباطی ممنوعیت استفاده از ایمیل‌های عمومی با میزبانی خارجی از جمله Yahoo ،Gmail ،Hotmail و MSN در مراودات خدماتی و بانکی و به دلیل توجه به مباحث امنیتی هشدار داد که در این زمینه سازمان فناوری اطلاعات ایران "پست الکترونیکی ایران" را با میزبانی در مراکز داده امن داخلی آماده سرویس‌دهی به کاربران اعلام کرد.

ورود به پست الکترونیکی "ایران"
ورود به پست الکترونیکی "ایران" از طریق نشانی اینترنتی www.mail.iran.ir امکان پذیر است و متقاضیان برای درخواست ایجاد حساب کاربری با ورود به این صفحه و انتخاب گزینه "کاربری جدید" باید فرم الکترونیکی مربوط به ایجاد پست الکترونیکی را تکمیل و ارسال کنند.

در این فرم الکترونیکی علاوه بر وارد کردن نام کاربری و رمز عبور پیشنهادی متقاضی باید نسبت به درج نام و نام خانوادگی، کد ملی، کدپستی و نشانی محل زندگی و یا نشانی و کدپستی دستگاه محل خدمت و نام سازمان مربوطه، شماره تلفن ثابت و همراه اقدام کند.

پس از این مرحله، پست الکترونیکی متقاضی بررسی شده و فعال‌سازی پست الکترونیکی ایران ۲۴ ساعت پس از ثبت نام صورت می‌گیرد؛ براین اساس کاربر می‌تواند با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد صندوق پست الکترونیکی ایران شود.  

منبع پارسیک

تغییر زبان ایمیل ملی به تمام زبان‌های زنده دنیا به گزارش مهر، تغییر زبان صندوق پست الکترونیکی "ایران" به تمامی زبان‌های زنده دنیا و نیز امکان جستجوی ایمیل‌ها در محیط پست الکترونیکی از جمله امکانات ایمیل "ایران" است. در همین حال محدودیتی در فضای استفاده از ایمیل ایران به لحاظ حجم پست‌های الکترونیکی وجود ندارد و ایمیل کاربران با پسوند iran.ir فعال خواهد شد.

امکان استفاده رایگان از فضای پست الکترونیک و دسترسی سریع و آسان به آن از دیگر مزایایی است که این ایمیل بومی دارد و دست اندرکاران آن در سازمان فناوری اطلاعات معتقدند که در صورت استقبال کاربران از ایمیل "ایران" امکان رقابت این پست الکترونیکی با سایر ایمیل‌های داخلی و حتی ایمیل‌های خارجی وجود دارد.

براین اساس رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در آخرین آمار خود شمار مشترکان این سرویس را بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرد و در گفتگو با مهر از برنامه‌های این سازمان برای توسعه ایمیل‌های بومی با میزبانی داخلی خبرداد.

توسعه کسب و کار با پست‌های الکترونیکی داخلی علی اصغر انصاری - معاون سازمان فناوری اطلاعات معتقد است که اگر ایمیل، خارج از ابزار تفننی به‌عنوان ابزار ارتباطی در اختیار مردم قرار بگیرد و این ابزار ارتباطی رسمی شده و دولت با مردم از این طریق ارتباط برقرار کند می‌تواند بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهد.

وی به مهر گفت: به‌عنوان نمونه، بسیاری از خدمات ارزش‌افزوده و بسیاری از آگهی‌ها و فعالیت‌های تجاری از طریق این ابزار می‌تواند انجام شود. براین اساس ایمیل‌های داخلی مدل کسب‌و‌کار خوبی را تصور می‌کند و البته مطالعات آن نیز انجام شده است.

انصاری ادامه داد: حاکمیت و دولت از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌دنبال راه‌اندازی ابزار ارتباطی جدیدی است که البته با توجه به مدل کسب‌و‌کاری که فراهم کردیم، می‌توان زیرساخت‌های آن را به‌درستی مهیا کرد؛ حتی می‌توان ادعا کرد که با توجه به مشخصات ایمیل ایرانی این پروژه می‌تواند به‌مراتب از سرویس پیام کوتاه که کسب‌وکار بسیار خوبی هم برای اپراتورها و هم برای ارگان‌های دیگری که از بستر آن بهره می‌برند دارد، داشته باشد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: در آینده باید پست الکترونیک ایرانی در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات استفاده شود. اگرچه امروز این ایمیل در حد یک ایمیل عمومی است اما در آینده این ایمیل در شاخه کاربردهای مختلف تجاری و شخصی می‌تواند به ایجاد کسب‌وکار در فضای سایبر بیانجامد، همچنین ایمیل ایرانی می‌تواند خدمات دولت به دولت و دولت به مردم را ارائه دهد. براین اساس، در حوزه تجاری و دولتی هر فرد ایرانی نیازمند ایمیل ایرانی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود در این زمینه شاهد استقبال خوبی باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد